Joyful Adult Training Using Augmented Reality
Grundtvig Learning Partnership Project No. GRU-12–P–LP–74–B-CZ
 
joyar.aidorg.ro

 

Noiembrie 2012 a marcat în Malta, lansarea unui nou proiect Grundtvig Learning Partnership (parteneriate pentru învăţare) intitulat Joyful Adult Training using Augmented Reality (JoyAR). Acest proiect aduce împreună 9 parteneri din 6 ţări europene în explorarea folosirii tehnologiei Realităţii Augmentate (AR – augmented reality) în educaţia continuă a adulţilor.
În ultimii ani, cercetători şi ingineri au folosit tehnologia informaţiei, calculatoarele personale, tabletele şi chiar telefoanele inteligente pentru a extrage imagini din ecranul televizoarelor sau calculatoarelor şi a le integra în medii din viaţa reală. Această tehnologie, numită Realitate Augmentată, face ca linia dintre ceea ce este real şi ceea ce este generat de calculator să dispară, prin îmbunătăţirea a ceea ce vedem, auzim, simţim sau mirosim.

Ce este Realitatea Augmentată (AR)

Realitatea Augmentată(AR) este definită ca o formă de tehnologie în care imaginile generate de calculator sunt suprapuse unor obiecte reale ca o formă de îmbunătăţire a acestora (îmbunătăţesc sau augmentează ceva ce există deja). Integrarea între real şi simulat face ca graniţa dintre acestea să dispară îmbunătăţindu-ne în acelaşi timp simţurile prin adăugarea de noi informaţii. AR este mai apropiată de lumea reală în comparaţie cu realitatea virtuală care se bazează pe cufundarea utilizatorului într-o lume complet artificială.
TehnologiaAR devine din ce în ce mai folosită în viaţa de zi cu zi, odată cu creşterea puterii de calcul a calculatoarelor personale, a tabletelor şi a dispozitivelor inteligente. Telefoanele mobile, în special Apple iPhone, dispun de o serie de aplicaţii care folosesc AR pentru a vizualiza imagini generate de calculator suprapuse imaginilor din viaţa reală preluate cu camera telefonului, în timp real. AR este de asemenea folosită în marketing şi publicitate ca o modalitate de a îmbunătăţi diverse aspecte ale produsului pentru a-l face cât mai atractiv şi astfel de a mări vânzările acestuia. AR se dezvoltă în paralel cu tehnologiile mobile. De exemplu, există aplicaţii care îţi “afişează” o serie de informaţii despre diverse puncte de interes, atunci când eşti în vacanţă sau într-o călătorie. Tot ce trebuie să faci este să îndrepţi telefonul tău inteligent spre un astfel de punct de interes, aplicaţia afişând în afară de imaginea reală preluată cu camera telefonului, şi o serie de informaţii de uz general.
Alte domenii în care tehnologia AR poate fi folosită sunt:
-    Educaţie – de exemplu spre a explora aspecte ale unor civilizaţii pierdute sau de a vizualiza la faţa locului cum ar fi arătat o anumita clădire/monument istoric în epoca sa de glorie
-    Medicina – instruire pentru studenţii la medicină în anatomie
-    Arte – expoziţie de artă
-    Vânzări şi marketing – pentru promovarea unui nou produs/serviciu.

 

Partenerii proiectului

Partenerii proiectului JoyARvin din 6 ţări europene, aşa cum se poate vedea mai jos. Aceştia au un interes real în a face învăţarea o experienţă cât mai plăcută. În timp ce tehnologia AR nu este una nouă, doar în ultimii ani potenţialul acesteia în educaţie a început să fie explorat, mai ales pentru învăţământul primar şi secundar. Până în prezent, foarte puţin s-a făcut în folosirea tehnologiei AR ca un mecanism de creare a unei experienţe plăcute de învăţare a adulţilor.

 UniverzitaPalackého v Olomouci – Přírodovědeckáfakulta – Cehia
 Vocational Training Centre Apopsi SA – Grecia
 County Dublin Vocational Education Committee – Irlanda
 SC Arborist SRL – Romania
 University Politehnica of Bucharest, CAMIS Center - Romania
 South West Learning and Skills – Marea Britanie
Joanna Pinewood Education Limited - Marea Britanie
MacDAC Engineering Consultancy Bureau (MECB) Ltd. - Malta
 Saint Theresa College – Malta

 


   
   
   
 

 
    
    
   

 

 

 

 

 


Partenerii din proiect sunt încântaţi de posibilitatile pe care această nouă tehnologie le poate oferi în cazul educării adulţilor. Cu toate acestea, din cauza lipsei de informaţii şi experienţei cu tehnologiile AR, s-a simţit nevoia de a adduce împreună experţi din acest domeniu din mai multe ţări europene pentru a învăţa şi dezvolta studii de caz ale folosirii AR în cadrul instruirii şi educaţiei adulţilor.

Disclaimer

Acest proiect a fost finanţat cu sprijinul Comisiei Europene. Această publicaţie reflectă numai punctul de vedere al autorilor şi Comisia nu este responsabilă pentru eventual utilizare a informaţiilor pe care le conţine.